tisdag 2 februari 2016

Citattävling Kulturnatten 2016

Årets citattävling genomfördes under Kulturnatten och är nu avgjord. Två personer fick alla rätt, Gudrun och Freddy Lundqvist, som vi gratulerar tillsammans med övriga vinnare. Här nedan hittar du alla frågorna och de rätta svaren.

Fråga nr  1
Till spel och dobbel manas jag av staten
Som ävenledes  manar mig att spara.
Den menar också att jag kan försvara
Ett lån hos posten och en sup till maten.

Kulturens konsumtion får demokraten
Förstås på inga villkor låta vara.
Ej heller bör han ge en styver bara
Åt afrikanen eller asiaten.

Att gälda skatten må jag ej försumma.
Till telefon bör sättas av en summa,
dels en med knappar på och dels en röd.

Men staten menar särskilt till besparing.
Jag vill så gärna lyda – hjälp mig raring!
Jag känns så vilsevallad i min nöd.

Vem är jag? (Det är han som skrivit diktraderna.)
1. Tage Danielsson
X. Alf Henriksson - rätt svar! 
2. Hans Alfredsson

Fråga nr 2
Hur länge har jag ej min harpa slagit
På fritid enbart, såsom efterskrift,
Då jag min rullgardin i snodden dragit
Att helt i enrum leva ut min drift!

Har jag ej i åratal måst vänta att få min plats i yrkets topptabell
Att se mitt hjärnverk ge mer skälig ränta!
- Då hör jag något viskas om Nobel!

Ack, mången årgång har jag dovt förstummats
och hart när tvivlat på min egen vikt,
då rykten gått, men jag till sist förstummats
för en kollega med mera svårläst dikt!

Men om än avund länge än fördreve
Min penna från ett Prismärkt Panteon
- så snart jag får ett säkert bud i TV,
o, då förlåter jag De Aderton!

Ja, lova blott, att det läggs skälig tonvikt
Bland folk av facket å mitt liv av sång;
Då kan jag vänta, gärna och försonligt!
Vi mötas å Parnassen nästa gång!

Vem är jag? 
1. Tage Danielsson
X. Alfred Vestlund - rätt svar!
2. Povel Ramel

Fråga nr 3
Min bror, han heter Jonas och jag, jag heter Maria och vår lilla syster heter XXX. Hon är bara lite mer än tre år. Pappa säger, att innan det fanns några barn i huset, så var det alldeles lugnt. Men sedan blev det ett sånt väsen. Min bror, han föddes före mej. Och pappa säjer, att det började skrälla i huset nästan genast, så fort Jonas blev så stor, att han kunde dunka med skallran i sängkanten, när pappa ville sova på söndagsmornarna. Och sedan har Jonas skrällt mer och mer. Så därför kallar pappa honom Stor-skräll. Mej kallar han för Lillskräll. Fast jag skräller inte så mycket som Jonas i varje fall. Ibland är jag tyst långa stunder. Sedan fick vi ett barn till, och det var XXX.

Detta är ur en bok av Astrid Lindgren. Vad heter XXX i denna text?
1. Stina
X. Madicken
2. Lotta - rätt svar!

Fråga nr 4
Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus om halsen. Clara och Lotten voro inne med skötekan för att hämta honom på Dalarö brygga; men det dröjde evigheter, innan de kommo i båt. De skulle till handelsman och ha en tunna tjära och på apoteket och hämta gråsalva åt grisen, och så skulle de på posten och få ett frimärke, och så skulle de ner till Fia Löfström i Kroken och låna tuppen mot ett halfpund småtärna till notbygget

Vem är han? 
1. Carlsson - rätt svar!
X. Norman
2. Rundqvist

Fråga nr 5
- Titta här! Dina astrakaner är mogna! Hennes feberflammiga ögon såg på frukten; de betraktade den som om hon inte förstått, vad de menade.
- Du ska smaka på vårt första äppel. Han räckte henne det i handen, hon höll det kvar.
- Det är det förste från din apel …
Den sjuka fattade inte. Hon tycktes inte förstå att hon höll i ett äpple. Hon förde det sakta mot munnen som om hon ville känna efter vad det var hon hade i handen.

Vem är hon?
1. Kristina - rätt svar!
X. Märta
2. Ulrika 

Fråga nr 6
Jag hade en farm i Afrika vid foten av berget Ngong. Själva ekvatorn sträckte sig över höglandet tjugofem mil längre norrut. Min farm låg tvåtusen meter över havet. Mitt på dagen kunde man nog känna det som om man kommit högt och nära solen, men eftermiddagarna och kvällarna var klara och svala och nätterna var kalla. Det geografiska läget och höjden över havet förenade sig här i att frambringa ett landskap som inte hade sin like på hela jorden. 

Vem skrev?
1. Doris Lessing
X. Ernest Hemingway
2. Karen Blixen - rätt svar!

Fråga nr 7
Torstige Bröder. Kom låt oss ta en tur
till de Bacchi tempel.
Par exempel: Gillet vid torget?
Bortsprängt kvarter!
Lönar ej vila vid den källarn mer.

Corno ----- Mowits, stöt ditt horn!
Håll om penningpungsan, Undvik Kungsan!
Nattfjäriln vingad yr kring sitt bloss,
Krögarfar på Riche
Han är för dyr för oss.

Lär mig din plunt,
Jag kommer från Systemet.
Twi pokker strunt!
Den knodden äska leg´timation!
Ingen pardon!
Blås Mowits! Ack ja,
Förrn vi alla anar tillhör vi Länkarna.

Vem är författaren?
1. Bellman 
X. Ramel - rätt svar!
2. Vreeswijk

Fråga nr 8
En gång när jag var tolv på det trettonde och snart – om bara några veckor bara – skulle bli tretton på det fjortonde stod jag på morgonen vid relingen och väntade på att få se Manhattans skyline träda fram ur dimman långt där borta. --- Solen skulle gå upp bakom mig och allting hade tagit slut. Allting. 

Vem skrev?
1. Sven Delblanc
X. Jan Guillou
2. Jan Myrdal - rätt svar!

Fråga nr 9
Överhuvudtaget var det sällan som jag såg  XXX riktigt arg, men de gånger detta inträffade var han glödande, t ex den gången vi av någon anledning hamnade på filmen ”Rocky” och fick uppleva att den ungdomliga publiken förvandlades till en djurisk pöbel, som vrålade, när Sylvester Stallone bankade på sin motståndare i boxningsringen. XXX var vit av ilska, när vi lämnade biografen. Han blev fysiskt illamående av att se våld förhärligas på det sättet som skedde i den där filmen.

Vem är XXX?
1. Morgan Alling
X. Tage Danielsson - rätt svar!
2. Ingemar Bergman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar